Čortanovci Viaduct, Novi Sad, Serbia
Linia Budapesta-Belgrad face parte și prima etapă a conexiunii feroviare internaționale planificate Budapesta-Belgrad-Skopje-Atena și este în prezent unul dintre cele mai mari șantiere de investiții și construcții de infrastructură din partea de est a Europei. PERI a susținut construcția viaductului Čortanovci pe secțiunea sârbească dintre Stara Pazova și Novi Sad - și, pe lângă sprijinul intens la fața locului, a oferit și soluții de sistem inteligent combinabile, bazate pe principiul modular.
De la Budapesta la Belgrad în doar trei ore și jumătate: linia de cale ferată se întinde la aproximativ 350 km peste granița sârbo-ungară. Până acum, călătorii trebuiau să suporte opt ore întregi pentru a ajunge la destinație - dar asta se va schimba în curând. Imensul proiect de modernizare, care este împărțit în total în trei secțiuni, este programat să fie finalizat încă din 2023.
Una dintre cele mai mari provocări de pe acest traseu a fost Viaductul Čortanovci, care se află în a doua porțiune lungă de aproximativ 40,00 km între Stara Pazova și Novi Sad. Ca parte a liniei de cale ferată dublă, deschisă, viaductul acoperă o lungime totală de 2,90 km și este susținut de un total de 59 de coloane. Aprobarea pentru începerea proiectului, care este împărțită în cinci faze de construcție de la A la E, a fost dată în noiembrie 2017. PERI a oferit un sprijin semnificativ la fața locului pentru construcția celor două secțiuni B și C, fiecare 642,00 m lungime.
Combinație de sistem inteligentă bazată pe principiul modular
Ambele secțiuni B și C au fost construite folosind aceeași metodologie în principiu: Pornind de la debarcaderul delta din mijloc, betonul a fost turnat simultan la stânga și la dreapta. Pilonul delta de 18,50 m înălțime a fost, așadar, inițial realizat pe carosabil în ambele secțiuni. Muncitorii din construcții au găsit sprijin într-o combinație inteligentă de rozetă PERI UP și componente din kitul de construcții VARIOKIT Engineering. Opțiunile de conectare ale ambelor sisteme au făcut posibilă crearea unui acces sigur la toate zonele de lucru și integrarea suprafețelor de lucru necesare. Deoarece ambele sisteme modulare se bazează pe o rețea metrică de bază, acestea ar putea fi potrivite în mod optim între ele: ajustările necesare geometriilor și sarcinilor au fost făcute rapid și ușor în trepte de 25 cm. Armarea integrată a însemnat, de asemenea, că debarcaderul a devenit autoportant. Astfel, barele deja betonate nu trebuiau sprijinite în continuare.
Coloanele rămase din ambele etape au fost construite în secțiuni cu o înălțime de betonare de 4,00 m fiecare. Pentru aceasta, unitățile de urcare CB au fost folosite ca platforme de lucru pentru a sprijini cofrajele pentru panouri TRIO, precum și cofrajele de perete VARIO GT 24. Unitățile montate permanent constând din platformă și cofraj au permis relocarea economisirii timpului prin ridicarea macaralei - și au permis respectarea programului de construcție strâns.
Cofraj și schele dintr-o singură sursă
Suprastructura cu două benzi din secțiunea C a fost realizată cu ajutorul unei combinații inteligente de rozetă PERI UP și cofrajul flexibil MULTIFLEX Girder Slab. Cu o înălțime maximă de sprijin de 20,00 m, punțile din oțel ale sistemului de schele au oferit o capacitate portantă ridicată și au permis lucrul în siguranță la înălțimi mari. Alegerea grinzii de cofraj adecvate pentru MULTIFLEX a fost făcută în conformitate cu cerințele specifice proiectului pentru interval: managerii de proiect au decis un amestec de grinzi de cofraj GT 24 pentru întinderi mari, precum și grinzi de cofraj VT 20K pentru întinderi mai mici. Combinația arbitrară a ambelor grinzi, precum și alegerea liberă a amenajării grinzilor au permis echipei șantierului un grad ridicat de flexibilitate și au condus la o utilizare optimizată a materialelor.
Înălțime provocatoare în secțiunea B
În secțiunea B, a urmat o nouă provocare - deoarece o înălțime de sprijin de până la 24,00 m era necesară în unele locuri pentru transferul de sarcină. Setul de construcție ALPHAKIT Shoring a fost ales special pentru că este proiectat optim pentru înălțimi de până la 30,00 m. Sistemul a fost deosebit de bine primit pentru procesul său de asamblare rapid și sigur: Datorită celor câteva componente individuale ușoare, asamblarea turnurilor înalte de 24,75 m a procedat cu o eficiență deosebită. Acestea au fost pre-asamblate manual și pe sol. O macara a fost folosită doar pentru poziționare.
De asemenea, a fost instalată o scară pe turn, care putea fi pur și simplu conectată la stâlpii orizontali și fixată cu o pană. Acest lucru a permis ulterior lucrătorilor accesul vertical la axul capului, cu ajutorul căruia s-ar putea realiza o reglare flexibilă a înălțimii de aproximativ 75 mm. Datorită sarcinii ridicate de tracțiune de 107 kN, o cravată pe suportul turnului a trebuit să fie încorporată în fundația temporară.
Grinzile de cofraj ALPHAKIT au fost folosite pentru a oferi lucrătorilor și libertate de mișcare verticală. La fel ca turnurile, acestea ar putea fi preasamblate rapid și ușor cu mâna pe sol și aduse în poziție cu macaraua. Platformele de lucru suplimentare ale kitului de schele PERI UP asigurau lucrul în siguranță la înălțimi mari. PROKIT Guardrail instalat, de asemenea, a asigurat personalului șantierului protecție împotriva marginilor deschise ale clădirii în orice moment. Betonarea suprastructurii a fost realizată, de asemenea, cu ajutorul cofrajului pentru plăci de grindă MULTIFLEX, ca în secțiunea C.
Inginerii PERI oferă asistență la fața locului
Pe parcursul întregului proiect, inginerii PERI au fost la îndemână pentru a asista personalul șantierului. Planificarea intensivă a materialelor în avans, precum și supravegherea de sprijin și consiliere în timpul implementării sistemelor au asigurat un progres rapid în construcții. Astfel, proiectul masiv de modernizare a fost realizat într-un interval de timp restrâns de construcție de numai doi ani. Viaductul este programat să se deschidă la mijlocul lunii februarie 2021.